Analyse programma vorm en stijl
Voor
deze opdracht analyseren wij een reportage van het programma Man bijt hond, waarin rapper Sjors zijn
droom verwezenlijkt.
●
Cameravoering
Wat
opvalt aan de camerabeelden is dat na het geluidsfragment van Man bijt hond meteen geknipt wordt naar
een videoclip van een rapper. De camera beweegt als een handheld camera en
bevat een soort filter die de kleuren verandert. Naast dat de camera veel
beweegt zoomt deze tegelijkertijd ook in en uit waardoor het shot nog drukker
wordt. De nadruk wordt zo op de rapper en omgeving gevestigd; de blik van de
kijker wordt hier naar toe getrokken,
Na de introductie wordt er geknipt naar
de locatie waar rapper Sjors woont. Deze beelden zijn net als de voorgaande
shots handheld gefilmd. Dit creëert de overgang van rappers naar rapper Sjors.
Wanneer hij zijn kamer laat zien wordt er gefilmd vanaf een statief. Dit geeft
een rustig beeld. Vervolgens wordt de videoclip van Sjors opgenomen en zijn de
shots hetzelfde als bij de introductie; handheld gefilmd met het bewegen en in,-
en uitzoomen van beelden.
●
Locatie
De
reportage vindt plaats op twee locaties, de eerste is bij rapper Sjors thuis.
Er worden gesprekken gevoerd in Sjors zijn slaapkamer en in de woonkamer, beide
saaie locaties. Hierdoor krijgt de reportage een droge, humoristische sfeer,
omdat het gaat over een rapper en bij het idee 'rapper' worden vaak woorden als
'stoer', 'rijk', 'blingbling' geassociëerd. We zijn hier in een simpele
woonkamer in een rijtjeshuis, niet bepaalt een locatie voor de rapper om mee te
pronken. Aan het einde van de reportage wordt in het bos gefilmd, waar Sjors
een videoclip opneemt. Wederom doet deze aan als saai, wanneer je verwacht dat
een rapper staat de rappen voor een dure auto naast een villa met privézwembad
zijn hier enkel bomen en een grauwe lucht te zien.
●
Geluid
In
de reportage komen de volgende geluidselementen naar voren. Wanneer de rubriek
begint klinkt de tune van Man bijt hond. Wanneer de voice-over het onderwerp
begint te introduceren is er een beat te horen op de achtergrond. Deze
versterkt de hiphop sfeer, omdat de reportage over een rapper gaat. De stem van
de verslaggeefster is te horen in de reportage, ze stelt af en toe grappige
vragen. Rapper Sjors geeft grappige antwoorden. Wanneer de videoclip begint is
een scratch geluid te horen, daarna is een beat te horen en gaat Sjors rappen.
Omdat Sjors niet zo goed is, maar
hij wel gaat rappen op een beat is het heel grappig om te zien. Door het
scratch geluidje wordt het hiphop element van de reportage zeer benadrukt,
waardoor het bijna een soort grap lijkt.
●
Interview en
vertelling
De
korte reportage heeft een duidelijk begin, met een introducerende videoclip en
eerste kennismaking met de hoofdpersoon. De voice-over
maakt gebruik van alliteraties. Het middenstuk bestaat uit het opnemen van de
videoclip met behulp van twee danseressen. Door de geestelijke gezondheid van
Sjors lijkt het alsof Man bijt hond de
jongen voor schut wilt zetten, echter wordt het wel respectvol en met humor in
beeld gebracht.
De vragen zijn recht voor zijn raap,
duidelijk en adequaat. “Is dit de plek waar het allemaal gebeurt?”, “wat
schrijft u?” en “waar gaan ze over?” zijn hier voorbeelden van. Open vragen
(hoe, wat, waarom X?) wisselen af met gesloten vragen. Instemmende woorden als
“ja” of “uhuh” zorgen ervoor dat de geïnterviewde zijn verhaal oppakt en
uitbreidt. De manier van interviewen komt hier erg natuurlijk en nonchalant
over. Het programma knipt de vragen van de verslaggeefster niet uit, waardoor
dit geen probleem vormt voor de montage. Voor onze reportage dient dit echter
zo veel mogelijk vermeden te worden.
●
Montage
De
montage is zeer traag. Doordat de montage tempo zeer langzaam is. Is het heel
gemakkelijk om Rapper Sjors te leren kennen. Je kunt hem meteen een lange tijd
zien en horen. Dat is leuk, omdat hij een interessant/bijzonder persoon is. Ik
zou de stijl als heel beschrijvend omschrijven, omdat er veel lange shots zijn.
Het zorgt ook voor een contrast bij een rapper denk je aan stoer, flitsend
snel, maar Rapper Sjors blijkt een trage knul en daar hoort een trage montage
bij.
●
Opbouw
De
opbouw bestaat hoofdzakelijk uit drie stukken. De inleiding; een compilatie van
beelden van bekende Nederlandse rappers in de studio, het interview bij Sjors
thuis en de opnames van de videoclip. De scènes bij Sjors thuis, het overgrote
deel van de reportage, zijn rustpunten, hier wordt een huiselijk gesprek
gevoerd, als de twee danseressen binnenkomen voor de videoclip begint het wat
spannender te worden. De clip aan het einde vormt de climax. Er zitten door de
hele reportage ook veel extra rustpunten, zoals wanneer Sjors vlak voor hij
begint met rappen nog even zijn broekspijpen schikt, het tempo ligt voortdurend
laag.
Medialijst
Man bijt hond. NCRV. 27 maart 2013.
<http://manbijthond.ncrv.nl/seizoenen/2013/afleveringen/27-03-2013>.
(Reportage
over Sjors vanaf 05:54-12:32.)