vrijdag 20 februari 2015

Opdracht Reportage

Als voorbereiding op ons tv-programma moeten wij verschillende opdrachten maken, waarbij je andere programma's moet analyseren. Zo moesten wij per subgroep ook een reportage analyseren. Subgroep C heeft gekozen voor een reportage van Man bijt hond over rapper Sjors.


Analyse programma vorm en stijl
Voor deze opdracht analyseren wij een reportage van het programma Man bijt hond, waarin rapper Sjors zijn droom verwezenlijkt.

     Cameravoering
Wat opvalt aan de camerabeelden is dat na het geluidsfragment van Man bijt hond meteen geknipt wordt naar een videoclip van een rapper. De camera beweegt als een handheld camera en bevat een soort filter die de kleuren verandert. Naast dat de camera veel beweegt zoomt deze tegelijkertijd ook in en uit waardoor het shot nog drukker wordt. De nadruk wordt zo op de rapper en omgeving gevestigd; de blik van de kijker wordt hier naar toe getrokken,
Na de introductie wordt er geknipt naar de locatie waar rapper Sjors woont. Deze beelden zijn net als de voorgaande shots handheld gefilmd. Dit creëert de overgang van rappers naar rapper Sjors. Wanneer hij zijn kamer laat zien wordt er gefilmd vanaf een statief. Dit geeft een rustig beeld. Vervolgens wordt de videoclip van Sjors opgenomen en zijn de shots hetzelfde als bij de introductie; handheld gefilmd met het bewegen en in,- en uitzoomen van beelden.

     Locatie
De reportage vindt plaats op twee locaties, de eerste is bij rapper Sjors thuis. Er worden gesprekken gevoerd in Sjors zijn slaapkamer en in de woonkamer, beide saaie locaties. Hierdoor krijgt de reportage een droge, humoristische sfeer, omdat het gaat over een rapper en bij het idee 'rapper' worden vaak woorden als 'stoer', 'rijk', 'blingbling' geassociëerd. We zijn hier in een simpele woonkamer in een rijtjeshuis, niet bepaalt een locatie voor de rapper om mee te pronken. Aan het einde van de reportage wordt in het bos gefilmd, waar Sjors een videoclip opneemt. Wederom doet deze aan als saai, wanneer je verwacht dat een rapper staat de rappen voor een dure auto naast een villa met privézwembad zijn hier enkel bomen en een grauwe lucht te zien.


     Geluid
In de reportage komen de volgende geluidselementen naar voren. Wanneer de rubriek begint klinkt de tune van Man bijt hond. Wanneer de voice-over het onderwerp begint te introduceren is er een beat te horen op de achtergrond. Deze versterkt de hiphop sfeer, omdat de reportage over een rapper gaat. De stem van de verslaggeefster is te horen in de reportage, ze stelt af en toe grappige vragen. Rapper Sjors geeft grappige antwoorden. Wanneer de videoclip begint is een scratch geluid te horen, daarna is een beat te horen en gaat Sjors rappen.
            Omdat Sjors niet zo goed is, maar hij wel gaat rappen op een beat is het heel grappig om te zien. Door het scratch geluidje wordt het hiphop element van de reportage zeer benadrukt, waardoor het bijna een soort grap lijkt.

     Interview en vertelling                               
De korte reportage heeft een duidelijk begin, met een introducerende videoclip en eerste kennismaking met de hoofdpersoon. De voice-over maakt gebruik van alliteraties. Het middenstuk bestaat uit het opnemen van de videoclip met behulp van twee danseressen. Door de geestelijke gezondheid van Sjors lijkt het alsof Man bijt hond de jongen voor schut wilt zetten, echter wordt het wel respectvol en met humor in beeld gebracht.
            De vragen zijn recht voor zijn raap, duidelijk en adequaat. “Is dit de plek waar het allemaal gebeurt?”, “wat schrijft u?” en “waar gaan ze over?” zijn hier voorbeelden van. Open vragen (hoe, wat, waarom X?) wisselen af met gesloten vragen. Instemmende woorden als “ja” of “uhuh” zorgen ervoor dat de geïnterviewde zijn verhaal oppakt en uitbreidt. De manier van interviewen komt hier erg natuurlijk en nonchalant over. Het programma knipt de vragen van de verslaggeefster niet uit, waardoor dit geen probleem vormt voor de montage. Voor onze reportage dient dit echter zo veel mogelijk vermeden te worden.

     Montage
De montage is zeer traag. Doordat de montage tempo zeer langzaam is. Is het heel gemakkelijk om Rapper Sjors te leren kennen. Je kunt hem meteen een lange tijd zien en horen. Dat is leuk, omdat hij een interessant/bijzonder persoon is. Ik zou de stijl als heel beschrijvend omschrijven, omdat er veel lange shots zijn. Het zorgt ook voor een contrast bij een rapper denk je aan stoer, flitsend snel, maar Rapper Sjors blijkt een trage knul en daar hoort een trage montage bij.

     Opbouw
De opbouw bestaat hoofdzakelijk uit drie stukken. De inleiding; een compilatie van beelden van bekende Nederlandse rappers in de studio, het interview bij Sjors thuis en de opnames van de videoclip. De scènes bij Sjors thuis, het overgrote deel van de reportage, zijn rustpunten, hier wordt een huiselijk gesprek gevoerd, als de twee danseressen binnenkomen voor de videoclip begint het wat spannender te worden. De clip aan het einde vormt de climax. Er zitten door de hele reportage ook veel extra rustpunten, zoals wanneer Sjors vlak voor hij begint met rappen nog even zijn broekspijpen schikt, het tempo ligt voortdurend laag.



Medialijst
Man bijt hond. NCRV. 27 maart 2013.
            <http://manbijthond.ncrv.nl/seizoenen/2013/afleveringen/27-03-2013>.

(Reportage over Sjors vanaf 05:54-12:32.)