donderdag 19 februari 2015

Analyse van een reportage

Als voorbereiding op ons tv-programma moeten wij verschillende opdrachten maken, waarbij je andere programma's moet analyseren. Zo moesten wij per subgroep ook een reportage analyseren. Subgroep A heeft voor de reportage 'Alone in the Zone' gekozen van het online platform Vice.

Alone in the Zone - Vice

Over de reportage Alone in the Zone, van het online platform Vice, kunnen verschillende analyses gedaan worden.
                         
Hoe is de cameravoering van de reportage? Welke elementen worden door de cameravoering geaccentueerd? Hoe zou je de stijl van cameravoering willen benoemen?
Een opvallend aspect van de cameravoering, wat al aan het begin van de reportage naar voren komt en door de gehele reportage gebruikt wordt, is dat de camera bijna nooit helemaal stil staat. De korte shots van de omgeving aan het begin van de reportage zijn allen nét niet volledig stabiel gefilmd. Hierdoor lijkt het dat de enge/onheilspellende sfeer die er in het gebied heerst, wordt benadrukt (doordat de camera zich als het ware ook niet ‘stabiel’ gedraagt). Verder in de reportage is deze instabiele cameravoering, handheld, ook terug te zien bij interviews. Hiermee wordt waarschijnlijk vooral bereikt dat de geïnterviewde eenvoudig te volgen is in zijn bezigheden en het geen geforceerde opnames worden. Ook zijn regelmatig beelden vanuit een rijdend voertuig gefilmd. Dit is een goede manier om de grootsheid van de leegte/de omtrek van het verlaten gebied te benadrukken en snel doch op natuurlijke wijze te laten zien. Als laatste is er een goede afwisseling in soort shots (close-ups, medium shots). Het standpunt van de camera blijft daarbij wel vaak hetzelfde, waardoor de cameravoering niet te afleidend is, maar wel subtiel aanwezig.

Welke plaats / locaties zijn gebruikt? Wat draagt dit bij aan de betekenis van de beelden? Zijn die plaatsen verrassend, adequaat of saai, of hoe zou je ze omschrijven (beargumenteerd)?
De reportage is gefilmd in een dorpje genaamd Tomioka, in de buurt van Fukushima, Japan. Het is een gebied aangetast door de straling van de ontploffing van een kerncentrale in 2011. De reportage laat het boerenleven van één man zien, die naar het verlaten gebied is teruggekeerd om voor de dieren te zorgen. De beelden die te zien zijn, zijn voornamelijk beelden van het dorp, de omgeving, verlaten gebouwen, en de boerderij. De plaatsen zijn niet heel verrassend, gezien het onderwerp van de reportage. Ze zijn echter wel zeer indrukwekkend, omdat het goed het verlaten gebied laat zien, en de eenzaamheid van de man versterkt.

Uit welke geluidselementen bestaat de reportage? In hoeverre draagt het omgevingsgeluid en/of de muziek bij aan de betekenis van de reportage? 
De reportage bestaat uit een aantal geluidselementen die in te delen vallen in diëgetische en non-diëgetische geluiden. Met de focus op het element geluid vallen een aantal dingen mij op uit de reportage Alone in the Zone. Vanaf het eerste moment van de reportage wordt het achtergrondgeluid gebruikt voor de creatie van de sfeer in een verlaten stad. Dit is het diëgetisch geluid van de omgeving in combinatie met een sombere non-diëgetische muziek.
Door het programma heen wordt er constant gebruik gemaakt van non-diëgetisch geluid dat voor sombere sfeer en onaangename stemming zorgt. Te vergelijken met geluiden in een film uit het horrorgenre. Voortdurend wordt geluid op dusdanige wijze ingezet dat de intonatie van het fragment versterkt. Vervreemding en verdriet zijn de hoofdthema’s daarbij.

Hoe zou je de manier van interviewen of van vertelling omschrijven? Is die adequaat? 
De vragen die gesteld worden aan de bewoners in Alone in the Zone zijn nauwelijks opgenomen in de reportage. Een aantal keer is er iets te horen van iemand buiten de camera, maar deze vragen en opmerkingen zijn eigenlijk overbodig of dienen als grapje. De interviewer is ook nooit in beeld geweest, het enige dat je ziet is een Japanner in ‘zijn omgeving’ en hierdoor komt nog duidelijker naar voren dat het daar erg verlaten is. Er is daarnaast ook geen voice-over aanwezig, het zijn enkel de geïnterviewden die aan het vertellen zijn. Wat zij vertellen sluit naadloos aan bij de beelden en zij vertellen op deze manier eigenlijk wat er in beeld te zien is. Hierdoor is een voice-over ook niet nodig. Het is een logische en goede keuze om alleen de locals aan het woord te laten, omdat zij de situatie het best kunnen omschrijven en alle veranderingen in de omgeving hebben meegemaakt.

Hoe is het tempo van de montage? Levert het tempo van de montage een bijdrage aan de vertelstijl? Hoe zou je die stijl omschrijven?
Het tempo van de montage in de reportage ligt vrij hoog, met enigszins harde overgangen. De beelden van de man over wie de reportage gaat worden afgewisseld met beelden van de omgeving. Het tempo van de montage ligt bij de beelden van de omgeving hoger. De beelden van de omgeving worden in verschillende tempo’s getoond. Af en toe maken de snelle overgangen tussen de beelden en binnen het beeld, namelijk een snelle afwisseling van een medium close-up en een close-up, het beeld enigszins onrustig. De beelden benadrukken de eenzaamheid van de man en de manier waarop de omgeving is verwoest. Dit komt misschien ook door de keuze om zo’n bijzonder onderwerp in slechts 18 minuten uiteen te zetten. Hierdoor word het verhaal luchtig verteld, iets waar de hoge montage wel aan bijdraagt. Buiten dit vind ik dat de montage niet zeer veel bijdraagt aan de vertelstijl.

Hoe is de opbouw van de reportage? Waar wordt naar toe gewerkt? Zitten er rustpunten in?

De reportage begint met een vrouw die de situatie uitlegt en de reportage introduceert. Daarna zijn shots te zien van de omgeving, het verlaten dorp en lege huizen. Daarna volgt een introductie van de man die in zijn eentje in het gebied woont, en begint een interview met hem. Eerst gaat het over de kernramp en hoe het er toen aan toe ging, maar later in de reportage gaat het meer over de boerderij van de man. Er zitten veel rustpunten in de reportage, waar voornamelijk de omgeving en de dieren gefilmd worden. Er wordt niet per se naar een punt toegewerkt, maar het gaat meer over het leven in de ‘zone’.